Frågor & Svar

Frågor & Svar

1. Inbjudan och OSA

Var och när äger bröllopet rum?
– I Verona, Italien den 11-13 september 2025.

Vad händer under helgen?
– Se fliken "Program".

Behöver jag OSA, och i så fall hur?
– Ja, du tackar ja till inbjudan genom att gå till fliken "OSA" och svara innan den 15 maj 2025. Du fyller enbart i om du kan komma. Det är viktigt att göra en anmälan för varje person, även om man delar hushåll. Inget svar räknas som ett nej.

Vilken information ska jag delge i OSA?
- Här skriver du om du kommer, samt skriver i meddelandefältet om du har allergier eller specialkost 

Kan jag ta med en "plus one"?
– Då vi har begränsat med plats är inbjudan personlig om inget annat anges.   

Är barn välkomna?
– För att skapa en avslappnad och festlig atmosfär är vår bröllopshelg barnfri – även för de allra minsta och de nästan vuxna. Vi ser fram emot att fira med er i vuxet sällskap!

2. Om våra aktiviteter

 Vad händer om jag inte kan vara med på allt?
- Meddela vår Bröllopskoordinator Anna om du inte har möjlighet att vara med. Gärna i god tid innan så vi kan planera därefter.  

Kommer ni ordna transport till och från era aktiviteter?
– Vi kommer att ordna med transport till och från våra aktiviteter på Delser Manor House och Verona då det finns begränsat med parkeringsmöjligheter. Det blir en gemensam transport till Delser Manor House, och hem kommer det finnas en transport som tar dig/er till Verona när ni vill åka hem. Meddela gärna vår Bröllopskoordinator Anna om ni inte vill ha transport till och från Delser, utan löser det på egen hand med taxi/skjuts.

Jag vill hålla tal under bröllopet, hur går jag tillväga?
– För att hålla bröllopskvällen lättsam och flytande vill vi gärna begränsa antalet tal. Om du skulle vilja säga några ord så hör av er till våra toastmasters Erland och Fredrik på talelintommy2025@gmail.com.

3. Resa & Boende

Hur tar jag mig till Verona?
– Läs under "Resa & Boende". Det är förmodligen flera som kommer ungefär samtidigt, så om ni önskar samåka med någon till och/eller från flygplatsen så meddela vår Bröllopskoordinator Anna så kan vi försöka lösa detta. Uppgifter finns under fliken "Kontakt"

Var rekommenderar ni att vi bor?
– Vi rekommenderar att ni bor inne i Verona, då ni har nära till aktiviteter, mysiga restauranger, sevärdheter, shopping och transporten till och från Delser Manor House, men det är såklart valfritt!

Behöver jag hyra bil eller funkar taxi/kollektivtrafik?
– Taxi funkar bra i och utanför Verona. 

Kommer ni ordna transport till och från bröllopet?
– Ja, vi kommer att ordna med transport då parkeringsmöjligheterna är begränsade. Det blir en gemensam, större transport till Delser Manor House, hem kommer det finnas en transport som tar dig/er till Verona när ni vill åka hem. Meddela gärna vår Bröllopskoordinator Anna om ni inte vill åka med transporten till och från Delser Manor House, utan löser det på egen hand.

5. Klädkod & Packning

Vad ska jag ha på mig? Vilka skor funkar bäst?
– Läs under "Dresscode"

Finns det någon färg jag inte ska bära?
– Alla färger går bra utom vitt (det är brudens territorium).

Finns det förvaringsmöjligheter på de olika aktiviteterna?
- På torsdagen kommer vi att vara på en "restaurang/bar" med begränsad möjlighet till förvaring. På Delser Manor House kommer det att finnas förvaringsmöjligheter, men då det bara är vi på plats kommer det inte finnas någon bevakad garderob.  

6. Mat & Dryck

Vad blir det för mat?
– Det återkommer vi om, eller så får det bli en överraskning. 

Jag har allergier eller specialkost – hur gör jag?
– Meddela om du har särskilda allergier eller specialkost i samband med att du OSAr. Om du är väldigt allergiskt mot något, ange gärna det för att undvika att vi har "spår av det".

Kommer det att finnas en öppen bar?
– Ja, vi kommer att bjuda på bubbel, vitt vin, rött vin och öl.  

7. Schema & Logistik

När börjar och slutar de olika aktiviteterna?
– Läs under "Program". Första hållpunkten är torsdag kl 16:20. Tiderna är ungefärliga, så håll koll närmare bröllopshelgen så kommer de att bli mer exakta. 

Hur tar jag mig mellan de olika platserna?
– Torsdagen ses vi inne i Verona, men på fredagen och lördagen ordnar vi transport t&r Verona och Delser Manor House. Plats för transport anges längre fram. 

Vad gör jag om jag kommer sent?
– Meddela vår bröllopskoordinator Anna.

Finns det en plan B om vädret blir dåligt?
– Vi hoppas såklart på sol så vi kan växla mellan att vara inom- & utomhus, men om det mot förmodan är dåligt väder så håller vi oss så vi har tak över huvudet och torrt under fötterna.

Hur får vi del av information som ändras/uppdateras när vi är på plats i Verona?
- Vi kommer att skapa en WhatsApp-grupp med alla som kommer så ingen ska missa viktiga hållpunkter eller information, men vid specifika frågor, vänligen kontakta vår Bröllopskoordinator Anna så vi inte tappar bort något viktigt i tråden. 

8. Mobiltelefoner, bilder och Sociala Medier

Hur ser ni på mobilanvändadet under helgens aktiviteter?
– Vi önskar en närvarande och magisk helg tillsammans med er! För att vi alla ska få njuta fullt ut av stunden, ber vi er att lägga undan telefonerna under våra bröllopsaktiviteter. Vi vill skapa minnen tillsammans – i nuet, med varandra, istället för med omvärlden. Självklart är det helt okej att ta bilder eller filmklipp, men vi hoppas att ni främst vill umgås med hjärtat och inte genom skärmen.

Får vi fota, filma och dela bilder från aktiviteterna?
– Ja, MEN inga fula bilder med konstiga miner eller halvhängande ögon ;). Under ceremonin ber vi er att låta vår fotograf fånga ögonblicken, så att vi alla kan vara fullt närvarande i stunden. Om ni vill dela bilder från andra delar av helgen går det självklart bra, men vi ber er att först få godkännande från de personer som är med på bilden – vi vill ju att alla ska känna sig bekväma! Vi påminner också om att vi helst ser att sociala medier får vila under våra bröllopsaktiviteter, så att vi istället kan njuta av tiden tillsammans. Tack för att ni respekterar vår önskan!

 

9. Övriga frågor

Finns det något speciellt vi bör veta om italienska seder/regler?
– Nej, men bra att känna till är att ljudnivån utomhus på Delser Manor House måste hållas nere från midnatt, vilket innebär att dansgolv och musik på bröllopsdagen kommer att hållas inomhus.

Finns det något särskilt vi borde se/göra i Verona när vi ändå är där?
– Det finns massa kul. Vi tipsar om vinprovning och strosa runt i Verona. Se även fliken "Se och Göra" för tips på vad ni kan göra i Verona med omnejd.

Vad önskar ni er i bröllopspresent?
- Vi är så tacksamma för att ni tar er till Italien och firar vår dag med oss. Vi önskar oss därför inte några presenter - att ha er där är den finaste gåvan vi kan få! Dessutom har vi inte möjlighet att få med oss några presenter hem, så lämna paketen hemma och ta med er själva och festhumöret. =)

8. Kontakt

Vem kontaktar jag om jag har frågor under resan?
– Det bästa är att kolla med vår Bröllopskoordinator Anna, hon har koll på allt som gäller logistik, kost, resa och övriga aktiviteter på plats.
E-mail: elintommy2025@gmail.com
Telefonnummer: 076 007 10 60.

Observera att ovan mail även når oss. 

Om jag har något jag inte vill att ni (Tommy och Elin) ska veta, vart vänder jag mig då?
- Ni kan alltid ringa Anna på 076 007 10 60, men även maila till mailen som våra toastmasters Erland och Fredrik har koll på talelintommy2025@gmail.com